donderdag 23 januari 2014

Gratis haakpatroon knuffeldoekje

Er is weer een heuse babyboom aan de gang bij onze vrienden en kennissen. Twee kindjes zijn al geboren en er zijn er nog vier meer op komst.
 
Omdat niet iedereen het geslacht verklapt koos ik ervoor om een knuffeldoekje te maken in een kleurtje dat voor beide geslachten kan. Ik heb het ergens uit mijn restjeslade opgedoken. Het ecru garen is Phil'bambou en ongelofelijk zacht. Ik ben er helemaal weg van!!!
 
Hieronder de uitleg hoe je het knuffeldoekje kan haken:
 
Benodigdheden:
  • Garen geschikt voor haaknaald 3/3,5.
  • Haaknaald nr. 3 en nr. 4.
  • 2 stekenmarkeerders.
  • Fiberfill
  • Een stopnaald
  • Een schaar
Afkortingen:
  • v = vaste
  • hst = half stokje
 
Werkwijze:

Stap 1: Hoofd

Met haaknaald nr. 3 en ecru kleur.

Ronde 1: Haak 6v in een magische ring. (6v)

Ronde 2: 2v in iedere v. (12v)
Ronde 3: 2v in elke 2de v. (18v)
Ronde 4: 2v in elke 3de v. (24v)
Ronde 5: 2v in elke 4de v. (30v)
Ronde 6: 2v in elke 5de v. (36v)
Ronde 7: 2v in elke 6de v. (42v)
Ronde 8-11: 42v 
Ronde 12: 2v in elke 7de v. (48v)
Ronde 13-14: 48v
Ronde 15: Haak elke 7de en 8ste v samen. (42v)
Ronde 16: Haak elke 6de en 7de v samen. (36v)
Ronde 17: Haak elke 5de en 6de v samen. (30v)
Ronde 18: Haak elke 4de en 5de v samen. (24v)
Ronde 19: Haak elke 3de en 4de v samen. (18v)
Ronde 20: Haak elke 2de en 3de v samen. (12v) Vul nu het hoofd op met fiberfill.
Ronde 21: Haak alle v 2 aan 2 samen. (6v)
 
Hecht af. Vul eventueel nog verder op met fiberfill en sluit de opening door de overgebleven draad met een stopnaald door de voorste lussen te halen. Trek daarna het gat dicht en laat een lange draad over.
 

Stap 2: Muts


Met haaknaald nr. 3 en blauwe kleur.
 
Ronde 1: Haak 4 v in een magische ring. (4v)
Ronde 2: 2v in elke 2de v. (6v)
Ronde 3: 2v in elke 3de v. (8v)
Ronde 4-6: 8v
Ronde 7: 2v in elke 4de v. (10v)
Ronde 8-10: 10v
Ronde 11: 2v in elke 5de v. (12v)
Ronde 12-14: 12v
Ronde 15: 2v in elke 6de v. (14v)
Ronde 16-18: 14v 
Ronde 19: 2v in elke 7de v. (16v)
Ronde 20-22: 16v
Ronde 23: 2v in elke 8ste v. (18v)
Ronde 24-26: 18v
Ronde 27: 2v in elke 9de v. (20v)
Ronde 28-30: 20v
Ronde 31: 2v in elke 10de v. (22v)
Ronde 32-33: 22v
Ronde 34: 2v in elke 11de v. (24v)
Ronde 35-36: 24v
Ronde 37: 2v in elke 12de v. (26v)
Ronde 38-39: 26v
Ronde 40: 2v in elke 13de v. (28v)
Ronde 41-42: 28v
Ronde 43: 2v in elke 14de v. (30v)
Ronde 44-45: 30v
Ronde 46: 2v in elke 15de v. (32v)
Ronde 47-48: 32v
Ronde 49: 2v in elke 16de v. (34v)
Ronde 50-51: 34v
 
Hecht af en stop de draad in.


Stap 3: Doekje

Voor het doekje gebruikte ik haaknaald nr. 4 en de blauwe kleur. Met nr 3 vond ik het doekje te stug. Je kan het doekje natuurlijk zo groot of klein maken als je zelf wilt.
 
Haak 42 lossen.
 
Ronde 1: Haak een hst in de 3de losse vanaf de haaknaald, haak een hst in alle volgende lossen. (40)
2-20: Haak 2 lossen en dan een hst in iedere steek. (40)
 
Hecht af en stop de draad in.
 
 
Stap 4: Afwerking
 
1. Naai de muts vast aan het hoofd. Leg eventueel een knoop boven in de muts en trek deze goed aan.
2. Plaats twee stekenmarkeerders op 4 cm van de hoek van het doekje. Neem een stukje garen, knoop dit stevig vast net achter de stekenmarkeerders, trek stevig aan en leg enkele knopen in de draad. Herhaal dit bij iedere hoek. Stop de uiteinden in.
 
3. Maak het hoofd stevig vast aan het midden van het doekje.
4. Bij Handwerkles kan je de uitleg voor het hartje vinden. Dit kan je met stikzijde op het doekje vastnaaien.
5. In het hartje kan je nog een labeltje naaien met de naam erop. (Dit heb ik nu nog niet gedaan omdat de baby nog geboren moet worden.
 
 
Nota:
Moest er een fout in het patroon staan dan hoor ik dit graag.
 
Copyright 2014 Molemiekeshobby.
Alle rechten zijn aan http://molemiekeshobby.blogspot.be voorbehouden.
Het patroon is voor eigen gebruik en mag niet voor commerciĆ«le doeleinden gebruikt worden! Ook publicatie van dit patroon op internet of elders mag niet. Natuurlijk mag je wel teruglinken naar mijn blog. Als je zelf deze muts maakt en op internet zet zou het heel fijn zijn als je de link van het patroon erbij plaatst. 
 
Heel veel plezier ermee!

7 opmerkingen:

  1. Wat een schattig knuffeldoekje , ik wil je hartelijk bedanken voor het mooie patroon .

    Geerke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Geerke, fijn zo'n leuke reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leukerd! Bedankt voor het delen van patroon, ik ga nu een poging wagen om hem te maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Daisy, ik heb het patroon van het knuffeldoekje gemaakt voor een gehandicapt nichtje, ze was er blij mee. Nu doe ik mee met een net gestarte groep op Facebook, waarbij knuffeldoekjes worden gemaakt voor kinderen van asielzoekers in opvangcentra.Dit n.a.v de ellende van de bootvluchtelingen en vanuit het idee dat we iets kunnen doen voor de kinderen die hier al zijn, maar ook veel hebben meegemaakt. Je voelt hem al aankomen : mag jouw patroon gebruikt worden? De groep heet : Knuffeldoekjes maken voor AZC-kinderen vriendelijke groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk zeg ik vroeg me af hoe je het mutsje zo mooi aan het hoofdje krijgt vast gemaakt. Groetjes, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margreet, het garen van het mutsje is dikker dan dat van het hoofdje. Ik denk dat het daarom zo goed past. Groetjes Daisy

      Verwijderen
  6. Moet ik 2x het lapje maken

    BeantwoordenVerwijderen